IPG Kampus Perempuan Melayu,Jalan Maktab,Durian Daun,75990,Melaka. Email: purple_ns02@yahoo.com.

Friday, December 20, 2013

Kisah Tragis Kucing

Kucing...

Salah satu haiwan yang comel, manja dan disayangi Rasulullah. Dulu mase kecik2 aku bela sendiri kucing tapi ade 1 peristiwa yang menyebabkan aku fobia sampai sekarang. Aku suka kucing, suka gile tapi aku ade satu fobia sejak aku 5 tahun xboleh nak pegang semua haiwan berbulu. Tapi aku dalam proses nak belajar mengatasi fobia tu. Kalau kat rumah, aku selalu cakap ngan kucing. Senyap2..

Tapi, semalam dan hari ni merupakan hari tragis kucing buat aku.

Semalam,

Aku nak tutup pintu belakang. Then, bila aku pusing je aku nampak bende laju melintas, so aku jerit kuat2 sebabnya aku terkejut. Pas tu semua budak2 ni datang dapur tanya, ‘asal ko jerit lame2 kak, kuat pulak tu?’ Fuhh..hmm aku pon xtau. Aku rase macam kucing je. Soh budak ni tengok kat jamban(kaso sikit). Rupenya anak kucing tu terkejut sampai masuk dalam mangkuk naseb bukan lubang. Semua kumpul depan jamban, xsenonoh betul. Comel je dia dok kat dalam mangkuk tu tapi bile di suruh kelua xnak keluar. Luqman nak ambik tapi xberjaya, Danial pon nak kluakan tapi digigit sampai berdarah. Izan,sarah n nina tengok je. Oleh sbab kuku kucing xboleh cengkam mangkuk, separuh badan masuk dalam lubang, semua da panic. Datangla Ameer pencinta kucing memasukkan tangan kedalam lubang dan kucing tu pon selamat lalu lari bertempiaran. Mission accomplish..

Hari ini,


Dengan panic nye Ameer panggil aku, ‘kak! Ade kes besar, cepat2!’ tengok2 ramai da budak2 ni dengan Wak Jam kumpul kat jalan. Ya Allah, kucing ni la yang berbual dengan aku ari 2. Ade orang langgo lepas tu boleh senyum, Wak Jam kate. :’(  Mule tugas aku sebagai komander yg bising, Luqman gali tanah, Ameer angkat kucing. 

Sampai terkeluar biji mata dia. Kesian. Sampai hati
Oleh sebab berat, Luqman tolong ampu kepala kucing tu. Serius, Kucing bila da mati, dia jadi berat
Dan dia telah dikembumikan di tepi rumah aku
Luqman pon menimbus balek tanah tu
Dan aku yang selekeh ni meratakan balek tanah tu. Bersemadilah kamu dengan aman

Lepas siap ratakan, aku cakap 'ha, Danial baca alfatihah'. Dan danial terus buat muke like 'ha!,boleh ke baca Alfatihah kat kucing?' tapi tangan tengah menadah tu..hehe.. 'Bace je, dia kan makhluk Allah jugak, mane tau nanti dia tolong Danial'.  hehe..ayat pancing, betol ke? Tapi xsalah kan? ke camne.. Ape pon semua da selesai. Dua kisah that make my heart racing 200 beats per min.. Wassalam

No comments: