IPG Kampus Perempuan Melayu,Jalan Maktab,Durian Daun,75990,Melaka. Email: purple_ns02@yahoo.com.

Saturday, October 20, 2012

BoLeh KirA-KirA, tApi JAngaN beRkira:::...

Mengajar manusia untuk bersabar lebih mudah daripada mengajar untuk bersyukur.
Yup, induksi kita pada hari ini..

Nak kongsi sikit tentang topik yang dibincangkan di radio Ikim pagi tadi oleh Ustaz Pahrol. Mungkin tak semua dapat disampaikan sebab saya bukan Ustaz Pahrol tapi insyaAllah ad kaetan..ngeh3..

Apa beza nikmat dengan rezeki? Macam sama tapi bagi definisi yang mudah difahami nikmat itu lebih besar dan rezeki itu lebih khusus. Terlalu banyak nikmat dan rezeki yang Allah bagi?? Apa lagi, masa untuk memberi telah tiba. Ha! Time ni la sume tunduk kepale, yang menulis pun same.. -_-.. inilah penyakit yang da byk berjangkit tapi ‘doktor’ xdapat lg bagi nama apa penyakit ni.



Ustaz Pahrol kata, ada 3 sebab manusia selalu rase yang mereka tidak boleh memberi :-

1.   Rase tak ada apa2 nak diberi..'abes, duit memg da tak ada, nk buat mcm mane??' Ustaz kate, nk beri sesuatu tidak semestinya dengan harta. Tengok keadaanla.. kalau memg tak ada, tak pela. Doa kan ada..

2.   'Mana boleh senang2 nak bagi, usaha kita tu. Penat2 cari, nak bagi orang pulak.' Habis, siapa yang bagi kudrat nak mendapatkan semua 2? Bukan Allah ke?? Don’t worry, Allah akan tambah punya. Bukannya perlu memberi setinggi gunung seluas lautan pon..sekecil semut pon Allah kire.

3.   'Tak nak la. Bukannya nanti dia ingat aku. Silap2 terima kasih pon xcakap.' Allah kate, orang sombong je yang cakap mcm ni. Confirm ke kita bersyukur setiap kali Allah bg rezeki??

Nilah ragamnya. Betul jugak kan. Macam pernah rase je.#dush..
“ustaz, bukan ke kita kena ikhlas klu nak memberi. Baek xpayah bagi klu tak ikhlas, sia2 je.” Haha.. abes tu, kalau solat, nak tunggu khusyuk baru solat ke. Macam tu, tak solat la jawabnya. Ustaz kata, tak apa kalau kita xikhlas pon, jangan ikhlas dulu kalau xboleh, buat je, memberi dalam bermujahadah, InsyaAllah Allah akan ajar kita ikhlas.

Jangan berkira tp boleh kira-kira. 
Rasulullah pon tanya dulu Saad b Abi Waqas apabila beliau nak mengorbankan hartanya. Rasulullah tanya adakah masih ada harta untuk keluargamu dan kaum qerabatmu. Jika cukup maka korbankanlah.

Jaga Hablu minAllah dan Hablu minAnnas
Minta pada Allah, beri pada manusia

No comments: