IPG Kampus Perempuan Melayu,Jalan Maktab,Durian Daun,75990,Melaka. Email: purple_ns02@yahoo.com.

Sunday, April 3, 2011

rINdu...

'Allah'...kalimah terakhir yg mniti dbibir seorang yg aku pggil babah. 8 Mac 2011, 8:10 pm brsmaan malam 4 Rabi'ulakhir 1432H babah mlfzkn hembusan terakhir disisi ibuku. ujian yg pling bsar mnimpa diriku. Tapi mungkin Allah mnjdikn ini 1 ujian kcil yg mnimbulkn prsoaln adakah aku mampu hadapinya.

Rindu... jrang aku ucapkn dhdpn drinya krana prasaan malu. Tidak manja krana telah dididik, anak sulung jgn terlalu manja nanti xmmpu nk mnjage kluarga. rindu memg rindu, sayang memg terlalu syg.

Kali terakhir aku jumpe babah, 3 mggu sblum tu. Xdpt brada dsmpingnya disaat sakaratul maut. xdpt brbual krna babah memg sush nk brckp krana sesak nafas. kurg dpt mnjgage krane brade dimaktab.adik beradik yg lain masih smpt brgurau sende dgn babah. aku je...
rindu dengan suara suara tegas babah bila anak-anak buat salah, rindu dengan soalan cepumas yg babah bg psl agame yg kdg2 dapat jwb kdg x, rindu dgn ilmunye, rindu nk dgr babah ngaji, rindu dgn dende n hukuman yg babah bg.rindu...

skrg da xde yg kacau n brbual ng mama mse tg wt kje kt dapo, da xde yg tgok cter "jalan2 cari makan" lg, da xde tgurn lain slain tgurn mama, da xde plukan ayah pd 2 anak lelakinya yg kcil lg, da xde pggiln dan lagu yg klakar yg babah bg pd anak-anaknye, da xde yg pndai buat tom yam thai mcm babah buat...walaupun garang dan tegas tp e 2 la yg spatutnya dberikn pd anak-anak yg dgil mcm kami..

perkara yg xkn aku lupe smpi akhir hayat adalh bgaimana dy mngajar al-quran n tajwid smp anaknye yg prtama ni dpt igt. babah xbuat mcm 2 pd adik-adik. aku je yg rse, aku brsyukur sgt dpt rse pglaman 2. rsenye xde orang kne simbah 1 jag air klu anaknya ngantuk mase ngaji, kne titik tgn, & mcm2.. rotan?mcm2 jnis rotan aku prnah rse, hanger,tali pinggang, buluh,getah paip sume prnah rse..sb aku dgil sgt mse kcil n besar..tp seronok sgt sbnrnye.

sbnrnye, dlm xsmpt nk jumpe babah, ble igt blek 3 buln sblum 2, mse babah ingatan dy hilg skjp, babah igt aku sorg je, dy pesan jage adik2, babah xde harte nk bg, cume buku-buku ni je yg ad, bwk luqman ng ameer g smbhyg jumaat, ajar ngaji adik2..
yaAllah mampukah aku, bantulah aku..

aku redha, dsinilah Allah nk uji sjauh mne keimanan kite trhdp qadha' dan qadar Allah. hanya tangisan dan do'a yg mmpu aq brikan smoga Allah mngampunkn dosa babah, jgn biar arwah babah dibebani dgn dosa anak-anaknya dan tempatkannya dikalangan orang yang beriman...
Aamiin...

4 comments:

Iman_Inside said...

salam..

nurul..semoga ko tabah ye nurul..

ak selalu ad kalo ko perlukan seseorg..untuk menjadi pendgr yg setia..

jgn sdey2 lagi ye...nanti ak pn sdey..skrg pn dh bergenang air mata nie..huu..

syg kamu shbtku..

amiin..Ya Allah,semoga babah nurul ditempatkan di antara orang2 yg soleh..insya'Allah..

Anonymous said...

semoga akak tabah kak..
stiap yg berlaku pasti ada hikmahnya..
salam rindu utk akak..=) mmuuuaahhhh!! (uppsss...ehee,,)

Nurul Syafiqah Zailani said...

tme ksih smue...

Anonymous said...

tabah ye...
jgn sedeh..
sedekahkan alfatihah n bacaan yassin ye...